viernes, 19 de marzo de 2021

Literary criticism d'en Joan Curbet

 


Tinc l'honor de compartir tot seguit la crítica que l'escriptor i poeta Joan Curbet  ha fet de La torna, el relat que enceta Datura Stramonium.  Joan, gràcies per aquest obsequi!

 

Literary criticism

La torna (Datura Stramonium i altres relats)

 

 Primer de tot: la situació i com l´has enganxada. La mèdium i la seva client que no té fre ni mesura i que està ja addicta als consells que li puguin arribar dels més enllà. L'´allargament infinit de la sessió, en la qual la tensió va pujant i l´stress de la mèdium arriba al límit. És una situació molt reconeixible i efectiva: que sigui una mèdium, o un astròleg, o un psicòleg o un psiquiatra, la situació valdria igual, perquè el que compta és com elabores la tensió i com l´encontre es va tornant insuportable.

       Segon, el costumisme. Per mi aquesta és la fortalesa més gran del conte. Poses  les dues protagonistes en un intercanvi on es veuen les seves costums, les expressions que fan servir en el dia a dia, la seva quotidianitat sovint absurda. Els cortinatges ja vinguts a menys, l´olor d´encens per a la preparació escènica de la mèdium, la dependència del mòbil i a recerca del “xute” emocional que té la clienta. Fins i tot el preu que li cobra per tal que tot surti a compte, amb 10 euros menys per a poder dir que li fa una tarifa “d´amiga”…Es revela un dia a dia fet de rituals consoladors i d´una certa buidor de fons. Totes dues protagonistes estan insatisfetes, de maneres molt diferents. Amb aquesta mena de detalls, he rigut força.

       Després, la idea del tren i de la seva marxa. Aquesta és una imatge que és molt tradicional i que s´ha fet servir molt, però tu has sabut jugar-hi amb molta prudència: al mateix temps és un tren que ha de marxar poca estona després de la sessió, i que es perdrà a causa d´aquesta, i és també el tren, o els molts trens, que es van perdent a la vida, l´un rere l´altre fins que es tem que el proper podrà ser ja l´últim.   

       I sobretot el final: en tres trams, un en el qual la noia s´ adona que està en un cercle viciós que no s´acaba mai, un altre en el qual se n´adona que és un somni o malson, un “estat paradoxal”, i un altre en el qual l´”estat paradoxal” s´identifica amb la pròpia vida i ella pensa en aquell tren que va marxar ja fa temps, la cita determinant amb la germana que no va arribar a tenir lloc. Aquí al final, però, el tren pot ser també molts trens que ja se n´han anat. Afegeixo una crítica que crec que és necessària: encara que és evident que la situació està allargada per a esdevenir un malson, crec que igualment al conte li sobren unes dues pàgines de conversa entre les dues protagonistes. Tot i això, aquest és l´únic defecte real que li he trobat.

 

No hay comentarios:

Publicar un comentario